Electroad pop

Οι δρόμοι γίνονται… πρίζες για τα ηλεκτρικά Ι.Χ.

Η ισραηλινή εταιρεία Electroad έχει αναπτύξει μία τεχνολογία ασύρματης μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας απευθείας από το οδόστρωμα

Ξεχάστε τους σταθμούς φόρτισης – στο μέλλον, το ηλεκτρικό σας όχημα ίσως να παίρνει ρεύμα απευθείας από τον δρόμο στον οποίο κινείται, με συνέπεια να μην χρειάζεται να σταματήσει ποτέ για επαναφόρτιση. Αυτό τουλάχιστον είναι το σχέδιο της ισραηλινής εταιρείας Electroad, η οποία έχει αναπτύξει μία τεχνολογία ασύρματης μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από το οδόστρωμα.

Η τεχνολογία βασίζεται σε ειδικά σχεδιασμένα πηνία, τα οποία εγκαθίστανται λίγα εκατοστά κάτω από την άσφαλτο, για να ανεφοδιάζουν ασύρματα με ρεύμα διερχόμενο ηλεκτροκίνητο όχημα. Μάλιστα, η εταιρεία έχει ολοκληρώσει τα πιλοτικά τεστ της τεχνολογίας της, ενώ είναι έτοιμη για την πρώτη πιλοτική εφαρμογή, μετατρέποντας σε… ασύρματες πρίζες τις οδούς του Τελ Αβίβ που περιλαμβάνονται στο δρομολόγιο ενός δημόσιου λεωφορείου.

Εύκολα εφαρμόσιμη

Με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, η Electroad υπόσχεται να μειώσει την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλούν οι μεταφορές. Η ιδέα της βασίζεται στο φαινόμενο της ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής, δηλαδή το ίδιο φαινόμενο που επιτρέπει την ασύρματη φόρτιση μίας σειράς ηλεκτρικών συσκευών – από smartphone, μέχρι οδοντόβουρτσες.

Στόχος της είναι η ασύρματη μεταφορά ρεύματος στα οχήματα, καθώς αυτά κινούνται. Και παρόλο που αρκετές ακόμη εταιρείες αναπτύσσουν ανάλογες εφαρμογές ασύρματης φόρτισης, όπως για παράδειγμα η Qualcomm, η Electroad υποστηρίζει πως η δική της ιδέα έχει αρκετά πρακτικά πλεονεκτήματα, με συνέπεια να είναι πιο εύκολα εφαρμόσιμη.

«Η τεχνολογία μας είναι ευέλικτη», λέει στην ιστοσελίδα Inhabitat o Oren Ezer, διευθύνων σύμβουλος της Electroad. «Η βασική “πρώτη ύλη” της είναι ο χαλκός, ενώ μπορεί να εφαρμοσθεί πολύ εύκολα και γρήγορα. Ενδεικτικά, για την εγκατάσταση των πηνίων σε ένα χιλιόμετρο δρόμου, χρειάζεται μόλις μισή μέρα».

Προστασία από την ακτινοβολία

Η εγκατάσταση ξεκινά με ένα ειδικό σκαπτικό μηχάνημα, το οποίο ανοίγει ένα μικρό «αυλάκι» στον δρόμο, βάθους 8 εκατοστών. Ένα δεύτερο όχημα, που ακολουθεί, τοποθετεί ανά μερικά εκατοστά κι από ένα πηνίο, «σκεπάζοντάς» το στη συνέχεια με άσφαλτο. Τέλος, στις άκρες του δρόμου τοποθετούνται «έξυπνοι» αισθητήρες, οι οποίοι ανιχνεύουν την κίνηση των οχημάτων.

Για να γίνει συμβατό με την τεχνολογία, κάθε ηλεκτρικό όχημα πρέπει να εξοπλισθεί επίσης με ένα πηνίο, το οποίο τοποθετείται στο κάτω μέρος του, για να μετατρέπει σε ρεύμα την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία που δέχεται από το οδόστρωμα. Η απόσταση «πομπού» και «δέκτη» είναι αρκετά μικρή, όχι μεγαλύτερη από 25 εκατοστά, με συνέπεια να μην χρειάζεται να έχουν μεγάλη εμβέλεια τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα. Παράλληλα, ειδική θωράκιση στο όχημα προστατεύει ακόμη πιο αποτελεσματικά τον οδηγό και τους επιβάτες από την ακτινοβολία.

Οικονομία 50% από το ντίζελ

Η Electroad θέλει σε πρώτη φάση να επικεντρωθεί στα μέσα μαζικής μεταφοράς, πριν «ανοίξει» την πλατφόρμα της στα ιδιωτικά οχήματα. Η εταιρεία δοκίμασε με επιτυχία την τεχνολογία της με ένα ηλεκτρικό λεωφορείο, πριν από πέντε μήνες, εγκαθιστώντας το σύστημα σε 20 μέτρα δρόμου έξω από το εργαστήριό της. Σύντομα θα ξεκινήσει μία πιλοτική δοκιμή σε πραγματικές συνθήκες, σε ένα δρομολόγιο λεωφορείου στο Τελ Αβίβ.

Από τη στιγμή που το λεωφορείο θα ηλεκτροδοτείται συνεχώς ασύρματα από τον δρόμο, δεν θα χρειάζεται σε καμία περίπτωση να επαναφορτισθεί. Ωστόσο, θα διαθέτει μία μικρή μπαταρία, ώστε σε περίπτωση ανάγκης αν μπορεί να καλύψει ακόμη και 5 χιλιόμετρα χωρίς να πάρει ρεύμα απευθείας από τον δρόμο.

Για την περαιτέρω ανάπτυξη της τεχνολογίας, η εταιρεία έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Horizon 2020. Όπως είναι φυσικό, η ηλεκτρική ενέργεια που φθάνει στο οδόστρωμα θα μπορεί κάλλιστα να έχει παραχθεί από ΑΠΕ. «Παράλληλα, είναι οικονομική λύση. Το κόστος της είναι περίπου 50% των εξόδων λειτουργίας των ντιζελοκίνητων λεωφορείων. Ξεκινώντας από τα δημόσια λεωφορεία, με τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν μπορεί στη συνέχεια η χρήση της να επεκταθεί στα τραμ και τα ταξί», καταλήγει ο Ezer.

 



Δεν υπάρχουν σχόλια

Προσθέστε το δικό σας