navettes-autonomes-ez10

Παρίσι: Αυτόνομα ηλεκτρικά λεωφορεία «όπλο» κατά της ρύπανσης

Στα αυτόνομα ηλεκτρικά λεωφορεία ποντάρει το Παρίσι, ως «αντίδοτο» τόσο στην κυκλοφοριακή συμφόρηση όσο και στην ατμοσφαιρική ρύπανση από τις οδικές μεταφορές, η οποία επιβαρύνει τους κατοίκους της γαλλικής πόλης. Έτσι, από τα τέλη Ιανουαρίου και μέχρι τον Απρίλιο, θα δοκιμάσει τη χρήση δύο τέτοιων οχημάτων για τη μετακίνηση των επιβατών ανάμεσα σε δύο από τους μεγαλύτερους σιδηροδρομικούς σταθμούς, δηλαδή τον Gare de Lyon και τον Gare d’ Austerlitz.

Κατασκευασμένα από τη γαλλική εταιρεία Easymile, τα δύο λεωφορεία ονομάζονται EZ10 και κάθε ένα μπορεί να μεταφέρει έως και 10 επιβάτες. Αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα, ενώ διαθέτουν ειδικές κάμερες και άλλο εξοπλισμό, ώστε ο «ρομποτικός οδηγός» τους να αναγνωρίζει τυχόν εμπόδια που θα βρεθούν στον δρόμο τους, και να αντιδράσει κατάλληλα. Για λόγους ασφάλειας, πάντως, στο πλαίσιο της πιλοτικής δοκιμής θα κινούνται σε μία λεωφορειολωρίδα που δημιουργήθηκε ειδικά για τα δρομολόγιά τους.

Επανάσταση στις μετακινήσεις

Οι αρχές του Παρισιού υποστηρίζουν πως το τεστ θα τους βοηθήσει να προετοιμαστούν για την επερχόμενη «επανάσταση» των δημόσιων μέσων μεταφοράς που θα κινούνται χωρίς οδηγό. «Τα αυτόνομα οχήματα αποτελούν μία επανάσταση για κάθε πόλη του πλανήτη, αλλάζοντας μέσα στην επόμενη 20ετία εκ βάθρων το αστικό περιβάλλον και τον δημόσιο χώρο», αναφέρει χαρακτηριστικά στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Jean-Louis Missika, αντιδήμαρχος του Παρισιού.

Η Elisabeth Borne, υπεύθυνη του οργανισμού διαχείρισης του δικτύου μεταφορών στο Παρίσι, σημειώνει πως ο απώτερος στόχος είναι τέτοια αυτόνομα ηλεκτρικά λεωφορεία να μεταφέρουν στα σπίτια τους τους πολίτες από τους σταθμούς του προαστιακού τρένου, το οποίο ονομάζεται RER. «Φιλοδοξούμε κάποια στιγμή τέτοια οχήματα να βρίσκονται παρκαρισμένα κοντά στον σταθμό, ώστε να μπορούν να τα καλέσουν οι επιβάτες του RER για να τα χρησιμοποιήσουν».

«Πράσινα» δρομολόγια

Το Παρίσι δεν είναι η μόνη γαλλική πόλη που δοκιμάζει την ιδέα στην πράξη, αφού ένα ανάλογο πείραμα διεξάγεται επίσης και στη Λιόν. Επίσης, τα EZ10 πρόκειται να χρησιμοποιηθούν πολιτικά σε αρκετές ακόμη πόλεις του κόσμου. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, οι δημοτικές αρχές «βλέπουν» στα λεωφορεία ένα νέο δημόσιο μέσο μεταφοράς, το οποίο δεν θα προκαλεί την παραμικρή εκπομπή ρύπων, αφού τα οχήματα είναι ηλεκτροκίνητα.

Μάλιστα, τα λεωφορεία θα μπορούν με τα δρομολόγιά τους να πλαισιώσουν το τραμ και το μετρό, τα οποία επίσης λειτουργούν με ηλεκτρική ενέργεια. Κι αυτό γιατί σε αντίθεση με αυτά τα δύο μέσα σταθερής τροχιάς, τα ΕΖ10 δεν χρειάζονται την εγκατάσταση υποδομών στους δρόμους που κινούνται, την ίδια στιγμή που είναι πιο ευέλικτα στη χρήση, αλλάζοντας οποιαδήποτε στιγμή δρομολόγια.

Η δοκιμή στα Τρίκαλα

Πριν από το Παρίσι, ένα αντίστοιχο πιλοτικό πρόγραμμα με τέσσερα αυτόνομα λεωφορεία είχε πραγματοποιηθεί στα Τρίκαλα, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού πρότζεκτ CityMobil2. Από το Νοέμβριο του 2015 και μέχρι τον Φεβρουάριο του 2016, τα οχήματα κυκλοφορούσαν στους δρόμους της θεσσαλικής πόλης, μεταφέροντας επιβάτες έξι ημέρες την εβδομάδα (Τρίτη έως Κυριακή) και για δώδεκα ώρες την ημέρα.

Υπολογίζεται πως τα λεωφορεία πραγματοποίησαν συνολικά 1.490 δρομολόγια, διανύοντας 3.580 χιλιόμετρα και μεταφέροντας 12.138 επιβάτες. Μάλιστα, σε σχέση με τις υπόλοιπες πόλεις που συμμετείχαν στο CityMobil2, τα Τρίκαλα ήταν η μοναδική πιλοτική εφαρμογή όπου τα οχήματα κινήθηκαν μέσα στον αστικό ιστό, μία καινοτομία μοναδική σε παγκόσμιο επίπεδο.

Το πείραμα στα Τρίκαλα στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, καθώς όχι μόνο δεν προέκυψαν σημαντικά προβλήματα κατά τη λειτουργία των λεωφορείων, αλλά και το επιβατικό κοινό εξοικειώθηκε γρήγορα με τη χρήση τους. Χαρακτηριστικό είναι πως οι δημοτικές αρχές, σε συνεργασία με επιστημονικούς εταίρους του CityMobil2 όπως το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, έχουν ήδη υποβάλει πρόταση στην Ε.Ε. για μία νέα πιλοτική δοκιμή – αυτή τη φορά, για την κίνηση αυτόνομων Ι.Χ. στους δρόμους της πόλης.

 



Δεν υπάρχουν σχόλια

Προσθέστε το δικό σας